تبیان، دستیار زندگی
چگونه از (ریا) و ریاکاری فرار کنیم؟ (عرفان روح الله 14)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرار از ریا و ریا کاری

چگونه از «ریا» و ریاکاری فرار کنیم؟ (عرفان روح الله 14)

دروغ و ریا

بسم الله الرحمن الرحیم

متاسفانه بسیاری از متدینین٬ نمی‌دانند که بعضی از اعمال به ظاهر صحیح و عبادی آنها٬ از روی ریا و تزویر انجام ‌می‌شود. برای حل این مشکل راهی به جز بررسی و نگاه کنکاوانه به اعمال و رفتار عبادی٬ وجود ندارد. از آنجایی که این گروه٬ جهل مرکب دارند و  همین مسأله٬ آنها را لب پرتگاه نگه می‌دارد٬ لذا خطر بیشتری در کمین آنهاست.

اما جمع دیگری که اوضاع و احوال بهتری نسبت به گروه اول دارند٬ می‌دانند که به این بیماری مضمن مبتلا هستند. لذا پیوسته در صدد درمان و ریشه کن کردن آن بر می‌آیند. در این مقاله راهکارهای درمان این بیماری را مورد بررسی قرا می‌دهیم.

ما در این جا تذكر مى‏دهیم به چیزى كه امید است براى این مرض قلبى مؤثر افتد در این مقام و مقامات دیگر. و آن چیزى است كه مطابق برهان و مكاشفه و عیان و اخبار معصومین و كتاب خداست، و عقل شما هم تصدیق دارد. و آن این است كه خداى تبارك و تعالى به واسطه احاطه قدرتش در جمیع موجودات و بسط سلطنتش در تمام كائنات و احاطه قیّومیش به كافّه ممكنات، تمام قلوب بندگان در تحت تصرف او و به ید قدرت و در قبضه سلطنت اوست، و كس دیگر را در قلوب بندگان بدون اذن قیّومى و اجازه تكوینى او تصرفى نیست و نخواهد بود، خود صاحبان قلب نیز بى‏اذن و تصرف حق تعالى تصرف در قلوب خود ندارند - و بدین معنى اشارة و كنایة و صراحة در قرآن و اخبار اهل بیت، علیهم السّلام، اخبار شده است. [1]

خداى تبارك و تعالى به واسطه احاطه قدرتش در جمیع موجودات و بسط سلطنتش در تمام كائنات و احاطه قیّومیش به كافّه ممكنات، تمام قلوب بندگان در تحت تصرف او و به ید قدرت و در قبضه سلطنت اوست، و كس دیگر را در قلوب بندگان بدون اذن قیّومى و اجازه تكوینى او تصرفى نیست و نخواهد بود

پس خداى تبارك و تعالى صاحب قلب و متصرف در اوست، و شما كه یك بنده ضعیف عاجز هستید نمى‏توانید تصرف در قلوب كنید بى‏تصرف حق، بلكه اراده او قاهر است بر اراده شما و همه موجودات، پس ریا و سالوس شما اگر براى جلب قلوب عباد است و جانب دلها نگاه داشتن و منزلت و قدر در قلوب پیدا كردن و اشتهار به خوبى یافتن است، این از تصرف شما بكلى خارج و در تحت تصرف حق است.

خداوند قلوب و صاحب دلها به هر كس مى‏خواهد قلوب را متوجه مى‏فرماید. بلكه ممكن است شما نتیجه به عكس بگیرید. دیدیم و شنیدیم اشخاص سالوس دو رو كه قلوب آنها پاك نبود آخر كار رسوا شدند و آنچه مى‏خواستند نتیجه بگیرند به عكس اتفاق افتاد، چنانچه به همین معنى إشاره فرموده در حدیث شریف‏كافى: عن جرّاح المدائنى، عن أبی عبد اللّه، علیه السّلام،فى قول اللّه عزّ و جلّ: «فَمَنْ كانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبَّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلا صالِحا و لا یُشْرِكْ بِعبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا» (1) قال علیه السّلام: الرّجل یعمل شیئا من الثّواب لا یطلب به وجه اللّه، إنّما یطلب تزكیة النّاس، یشتهی أن یسمع به النّاس، فهذا الّذی أشرك بعبادة ربّه. ثمّ قال: ما من عبد أسرّ خیرا فذهبت الأیّام أبدا حتّى یظهر اللّه له خیرا، و ما من عبد یسرّ شرّا فذهبت الأیّام أبدا حتّى یظهر اللّه له شرّا(2).

خداوند قلوب و صاحب دلها به هر كس مى‏خواهد قلوب را متوجه مى‏فرماید.

یعنى راوى، كه جرّاح مدائنى است، از امام صادق، علیه السلام، نقل مى‏كند در تفسیر قول خداى، عزّ و جلّ: (پس كسى كه امیدوار ملاقات پروردگار خویش است باید به جاى آرد كار نیكو، و شریك نكند در عبادت پروردگارش كسى را) كه فرمود امام صادق، علیه السلام: آن مردى كه عمل مى‏كند چیزى از ثواب را كه خواهش نمى‏كند به آن كار ملاقات خدا را، فقط ملاحظه مى‏كند پاكیزه شمردن مردم او را، میل دارد مردم بشنوند آنچه كرده، پس این كسى است كه شریك قرار داده در عبادت پروردگارش. (پس از آن فرمود:) هیچ بنده نیست كه پنهان كند خوبى را، پس بگذرد روزگار بر او همیشه، تا آنكه آشكار كند خدا از براى او نیكویى را، و هیچ بنده نیست كه پنهان مى‏كند شرى را، پس بگذرد روزگار بر او همیشه، تا آشكارا كند خدا براى او شرى را.

منابع:

1. کهف٬ 110.

2. کافی٬ ج2 ٬ ص 293.

چهل حدیث امام خمینی


تهیه و فرآوری: محمد حسین امین، گروه حوزه علمیه تبیان